وقتی‌ دولت،‌ قانونی‌ را‌ اجرا‌ نمی​کند،‌ مجلس‌ چه‌ باید‌ بکند؟


عدم اجرای تمام و کمال برخی قوانین، بار دیگر نمایندگان را بر آن داشت تا با ارائه طرحی دوفوریتی، قانون مصوب پیشین خود را دو قبضه کنند.


 هفته قبل از تعطیلات مجلس بود که نمایندگان برای اجرای صحیح قانون هدفمند کردن یارانه​ها استفساریه دیگری را تصویب کردند تا دولت در نحوه برداشت از بهای حامل​های انرژی به درستی عمل کند. هفته سرکشی به حوزه​های انتخابیه به پایان رسید و این بار طرح دوفوریتی دیگری ارائه شد تا دولت قانون مدیریت خدمات کشوری را به درستی اجرا کند و جلسات شورای عالی اداری و شورای توسعه مدیریت و تامین سرمایه انسانی را با حضور نمایندگان ناظر در مجلس تشکیل دهند و مصوباتشان را برای تصویب به مجلس بفرستند نه اینکه راسا آن را اجرا کنند.


فارغ از محتوای این طرح، آنچه که در جلسه امروز مجلس بحث برانگیز شد؛ پاسخ به این سوال بود: وقتی دولت، قانونی را اجرا نمی​کند، مجلس چه باید بکند؟


حسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس که طراح این طرح بود، اصرار داشت تا مجلس با تصویب قانونی دوباره می تواند دولت را ملزم به اجرا کند. اما موسی​الرضا ثروتی نماینده بجنورد این راه حل را مناسب نمی​دانست و می گفت: اگر دولت قانونی را اجرا نمی​کند، جلسه غیرعلنی بگذارید و چاره اندیشی کنید و تصمیم جدی بگیرید. چه ضمانتی دارد که این قانون دوباره را دولت اجرا کند؟ در مجلس بدعت نگذارید و راه دیگری برای الزام دولت در اجرای قانون بیابید. با تصویب قوانین پیاپی در حالیکه هیات تطبیق قوانین و تنقیح قوانین وجود دارد، خود مجلس زیر سوال می رود.


مذاکرات که به اینجا رسید، رئیس مجلس با گلایه گفت: مشکل اینجاست که آقایان این تصمیمات شورایی خود و آیین​نامه​هایشان را به هیات تطبیق قوانین نمی​فرستند تا ما آن را بررسی کنیم!


حسن شعبانپور نماینده مرودشت هم در مخالفت با ثروتی گفت: کدام مشکل در هیات تطبیق قوانین مجلس حل شده یا جلسات غیرعلنی دولت را مجاب کرده است؟ دولت همیشه بعد از این بحث​ها می​رود و به کار خودش عمل می​کند. سعدالله نصیری نماینده زنجان هم معتقد بود الزام دوباره دولت به ارائه مصوباتش جهت تصویب و تایید در مجلس، سبب می​شود تا از تصمیمات شتابزده​ای چون انحلال 18 شورای عالی جلوگیری شود و هزینه​های کمتری به نظام تحمیل شود.


نمایندگان نهایتا یک فوریت طرح اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری را تصویب کردند اما همچنان این سوال باقی است که اگر دولت قانونی را اجرا نکرد، مجلس چه می تواند بکند؟


منبع: خبر آنلاین
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا